Nawigacja

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Notatka informacyjna dotycząca XII posiedzenia Zespołu Zadaniowego „Competition & Unbundling” działającego przy CEER, które odbyło się 24 kwietnia 2006 r. w Brukseli

Na spotkaniu Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki reprezentował jego Społeczny Doradca - Pan Janusz Bil.

Zespół założył, że unbundling będzie podstawowym obszarem analiz w ramach kolejnego raportu porównawczego przygotowywanego w 2006 r. Komisja Europejska zbada czy zostały podjęte wszelkie dostępne działania w celu praktycznego wdrożenia zasady unbundling’u.

Drugim obszarem prac Zespołu w 2006 r. jest opracowanie wskaźników konkurencyjności rynków. Krótka lista wskaźników została zaakceptowana przez General Assembly. Analiza wskaźników również będzie przedmiotem raportów porównawczych.

W dalszej części spotkania Zespół pracował nad założeniami do opracowania pt. „Information and Management Unbundling”. Zespół wskazał, że na unbundling należy patrzeć przez pryzmat niżej wymienionych obszarów, których opis ma stanowić trzon opracowania.

1. Wstęp - czym jest rozdział prawny (legal unbundling), właścicielski (ownership unbundling)?

Niezależnie od indywidualnych implementacji unbundlingu wszystkie rozwiązania powinny zasadniczo być ekwiwalentem sytuacji, w której działalność sieciowa jest prowadzona przez odrębny podmiot prawny (spółkę).

2. Rozdział funkcyjny (unbundling of functions)

Oddzielny, samodzielny zarząd spółki sieciowej nie uwikłany w decyzje podejmowane przez spółkę matkę. Czym jest zarządzanie – dotyczyć powinno wszystkich decyzji, które w jakikolwiek sposób mogą dyskryminować pewną grupę odbiorców (np. pierwszeństwo w usuwaniu awarii w obszarach gdzie odbiorcy nie zmienili dostawcy, ew. są klientami „preferowanego” dostawcy).

3. Zasady transferu personelu (unbundling of careers)

Ograniczenia w przechodzeniu i zatrudnianiu pracowników spółek sieciowych „spółka matka” <-> „spółka córka”, „spółka córka” <–> „spółki siostrzane” etc. (np. kilkuletni zakaz pracy w dystrybucji dla osób „powracających” do spółek obrotu).

4. Rozdział w podejmowaniu decyzji (unbundling of decisions)

Zasady podejmowania decyzji operacyjnych i inwestycyjnych (np. jeśli operator sieci odmawia budowy przyłącza/sieci bo np. zwrot z inwestycji jest zbyt niski, w wyniku czego np. nie powstają nowe źródła co w konsekwencji ogranicza konkurencję).

Czy mogą być ograniczenia decyzyjne wynikające z formy prawnej operatora, ewentualnie z postanowień statutu spółki?

Jaki wpływ na podejmowanie decyzji ma zakres outsourcingu usług/działalności?

Jak są podejmowane decyzje o zakupie dóbr i usług? Zasadniczo spółka sieciowa powinna nabywać towary i usługi po cenach rynkowych. W tym celu procedury powinny być publiczne i niedyskryminujące (np. przetargi).

5. Rozdział informacyjny (unbundling of information)

Obowiązywać powinna tzw. „zasada chińskiego muru” (ringfencing of information). Podwykonawcy spółki sieciowej powinni być w podobny sposób jak sama spółka „szczelni” co do zakresu udzielanych informacji. Powinno to być uregulowane w stosownych umowach (tzw. Service Level Agreements).n Powinny być zapewnione standardowe i równe zasady komunikacji i interfejsy ze wszystkimi dostawcami (np. identyczne zasady dostępu do baz danych).

Powinny być określone zasady pracy centrów telefonicznych, komunikacji zewnętrznej, stosowania marki, zarządzania relacjami z klientami. Regulator powinien mieć możliwość kontroli czy powyższe warunki są spełnione.

6. Program zgodności (compliance programme) – zestaw standardowych, pożądanych zachowań w działalności sieciowej.

Zgodnie z przyjętym trybem prac każdy z członków Zespołu dokona bardziej szczegółowego opisu jednego z powyższych zagadnień w formie materiału do dalszej dyskusji. Punkt, dotyczący rozdziału decyzyjnego przypadł Panu Januszowi Bilowi.

Data publikacji : 24.04.2006
Data modyfikacji : 23.06.2006

Opcje strony

do góry