Notatka informacyjna dotycząca drugiego Mini Forum Europy Środkowo-Wschodniej, Wiedeń, 22 czerwca 2006 r.
W spotkaniu ze strony polskiej uczestniczyła p. Małgorzata Klawe (OSP). Mimo zaproszenia w spotkaniu nie wzięli udziału przedstawiciele Ministra Gospodarki oraz Towarowej Giełdy Energii SA. Prezesa URE reprezentował p. Rafał Gawin z Departamentu Promowania Konkurencji.
Poruszono następujące zagadnienia:
1. Inicjatywy regionalne i charakterystyka rynków krajowych
2. Zarządzanie ograniczeniami:
· stan obecny w regionie oraz oczekiwania Regulatorów,
· przedstawienie przez OSP założeń do nowego systemu, który ma uwzględniać rzeczywiste przepływy energii w sieci i umożliwiać w dalszej perspektywie wdrożenie rynku dnia bieżącego (intra-day) oraz docelowo aukcji typu implicit (wraz z energią kupowane prawa do jej przesłania – przykład: rynek skandynawski); ustanowienie niezależnego biura aukcyjnego, które będzie wspólną własnością 8 operatorów,
3. Udostępnianie danych o funkcjonowaniu rynku (transparency)
· publikowane dane o funkcjonowaniu rynku w poszczególnych krajach,
· informacje dostępne dla OSP od uczestników rynku,
4. Różnice w kompetencjach Regulatorów
· porównanie kompetencji Regulatorów w regionie,
· minimalne wymagania w zakresie kompetencji Regulatorów przewidziane w prawie europejskim oraz problemy praktyczne wynikające z różnic w tych kompetencjach na przykładzie Węgier,
5. Bariery dostępu do rynku
· ocena funkcjonowania siedmiu rynków krajowych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.
Wnioski
1. W zakresie metod zarządzania ograniczeniami należy pozytywnie oceniać prace operatorów, gdyż zmierzają one zarówno do dostosowania się do wchodzącego w życie w niedługim czasie prawa europejskiego (wytyczne ds. zarządzania ograniczeniami – rynki czasu rzeczywistego intra-day), jak i do umożliwienia wdrożenia w dalszym horyzoncie czasowym aukcji implicit (handel energią z zagwarantowanym prawem jej transportu). Wdrożenie nowego systemu zarządzania ograniczeniami, w szczególności utworzenie wspólnego biura aukcyjnego będzie wymagało pokrycia związanych z tym kosztów poprzez przychody z aukcji (oczekiwana przez OSP decyzja Regulatora w tym zakresie).
2. W zakresie transparentności prace Komitetu Koordynującego skupią się na zapewnieniu zgodności zakresu publikowanych przez OSP danych z wymaganiami zawartymi w wytycznych ds. zarządzania ograniczeniami (Rozporządzenie 1228/2003).
3. W zakresie harmonizacji kompetencji Regulatorów wydaje się, że będzie to najtrudniejsze do realizacji zadanie ze względu na widoczny brak zaangażowania rządów ze wszystkich krajów regionu, w tym Polski. Wydaje się, że konieczne jest wysyłanie zaproszeń na kolejne spotkania regionalne dotyczące tego zagadnienia (przewidziane na jesieni br.) przez ERGEG, a nie Regulatorów krajowych.
4. W zakresie barier dostępu do rynku w Polsce został przedstawiony dokument (opracowany przez EFET) identyfikujący te bariery. Potrzebne jest wypracowanie stanowiska w tej sprawie przed następnym spotkaniem Grupy Implementującej, w którym będzie uczestniczyć EFET.
5. Konieczny jest udział przedstawiciela Prezesa URE w spotkaniach Komitetu Koordynującego, na których podejmowane są ustalenia pomiędzy organami regulacyjnymi oraz spotkaniach Grupy Implementującej (GI) ds. wdrażania nowego systemu zarządzania ograniczeniami (z udziałem polskiego OSP). Nie ma takiej potrzeby w odniesieniu do spotkań GI ds. publikowania danych o generacji (z udziałem EFET), gdyż ostateczne ustalenia będą podejmowane w Komitecie Koordynującym.