Notatka informacyjna dotycząca 31 posiedzenia Gas Working Group CEER oraz 21 posiedzenia Gas Focus Group ERGEG, Bruksela, 8 listopada 2006 r.
W posiedzeniach Prezesa URE reprezentowała p. Zofia Janiszewska z Departamentu Promowania Konkurencji
Dyskusja podczas 31 posiedzenia Gas Working Group CEER dotyczyła:
1. Programu prac na rok 2007. Przewodniczący GWG przedstawił modyfikacje planu prac GWG na przyszły rok sugerowane przez Komisję Europejską, a w szczególności:
- uwzględnienie w planie prac konieczności przygotowywania raportów z postępu prac Regionalnych Inicjatyw Gazowych, w celu ich prezentacji na kolejnych Forach Madryckich;
- przygotowanie raportu o stopniu wypełniania zapisów rozporządzenia 1775/2005/WE w krajach członkowskich UE
- wytyczne wyznaczania zdolności przesyłowych otrzymały niższy priorytet (B) i mają być realizowane ewentualnie w listopadzie 2007 r.
2. TF BTT (Benchmarking of Transmission Tariffs) – grupa przygotowała z udziałem doradców:
- opracownie poświęcone metodologii benchmarkingu – International Benchmarking and Regulation of European Gas Transmission Utilities;
- benchmarking taryf tranzytowych – TF Benchmarking of Transmission Tariffs – Tariff part.
Planuje się obecnie przedyskutowanie zapisów raportów z europejskimi OSP, następnie publikację tychże raportów, zorganizowanie konferencji poświęconej benchmarkingowi taryf. Natomiast w trakcie prac zidentyfikowano trzy związane z tym tematem problemy:
- benchmarking, który znalazł się w rozporządzeniu 1775/2005/WE jako podstawa kalkulacji taryf, został tam zapisany na wniosek OSP, tymczasem odmawiają oni (OSP) udostępniania danych niezbędnych do przeprowadzenia benchmarkingu zasłaniając się koniecznością ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa – taka sytuacji niepokoi regulatorów, którzy planują wystąpić o jej wyjaśnienie do Komisji Europejskiej;
- praktyczna wartości przygotowanych raportów;
- udostępnianie danych opatrzonych klauzulą „tajemnica przedsiębiorstwa”, pozyskanych przez właściwego regulatora innym regulatorom oraz instytucjom administracji na poziomie europejskim.
3. TF CAP (Capacity) - grupa robocza rozpowszechniła wśród swych członków projekt wytycznych dotyczących zasad wyznaczania zdolności przesyłowych – do stosowania przez OSP oraz dla regulatorów - do weryfikacji poprawności kalkulacji dostępnych zdolności przesyłowych, oferowanych przez OSP. Prowadzone są obecnie nieformalne rozmowy z GTE, formalne konsultacje będą mieć miejsce w 2007 roku.
Podczas 21 posiedzenia Gas Focus Group ERGEG przedstawiono i omówiono następujące zagadnienia:
1. LNG – poinformowano o postępie prac NERA nad raportem dotyczącym LNG. Na podstawie raportu NERA regulatorzy planują przygotowanie własnego raportu, zawierającego wnioski, rekomendacje i propozycje wytycznych dobrych praktyk związanych z prowadzeniem działalności w obszarze LNG (dla operatorów terminali).
2. Wytyczne dobrych praktyk w zakresie magazynowania – powtórzono, że KE pracuje nad wzmocnieniem roli tych wytycznych jednakże na dzień obrad nie znane były wyniki tych prac.
3. Rynki regionalne – uzgodniono, że regulatorzy przewodniczący pracom poszczególnych rynków przygotują raport z postępów prac zarówno dla GA jak i dla Forum Madryckiego .
4.
Wytyczne w
zakresie Open Season
– GFG zwróciło się do przewodniczących grupy roboczej
z prośbą o przeredagowanie dokumentu tak, żeby wyraźnie rozdzielić to co
stanowi definicję „open season” od procedur postępowania w przypadku jego
ogłoszenia.
5. Interoperability Study – poinformowano wyłącznie o zadawalającym postępie prac przy tym studium, realizowanym przez EASEE-Gas/Marco-Gas.
6. Cross Border Trade – CREG (Belgia) zamierzał poinformować o wynikach studium Entry-Exit domestic transmission and transit.
7. Projekt nowego „Rozporządzenia w sprawie gazowych inwestycji infrastrukturalnych” zaprezentował przedstawiciel Wspólnoty Energetycznej. Powodem prezentacji była prośba Komisji Europejskiej skierowana do ERGEG o opinię w sprawie tego projektu. Regulacja obowiązywać ma na obszarze Wspólnoty Energetycznej nie mniej jednak możliwe jest, że w przypadku powodzenia zostanie ona zaadaptowana na obszarze Unii Europejskiej.
Zgodnie z projektem regulacjom
nowego rozporządzenia podlegać mają międzynarodowe (międzysystemowe) inwestycje
infrastrukturalne. Projekt przewiduje, że w przypadku takich inwestycji
powołany zostanie tzw. Transmission Project Operator (TPO), którym może zostać
wyznaczony
np. jeden z zaangażowanych OSP. Jego zadaniem ma być obsługa klientów nowej
infrastruktury na zasadzie one-stop-shop. Projekt tego rozporządzenia ma
zostaćw najbliższym czasie rozesłany do wiadomości wszystkich regulatorów,
którzy proszeni są o opinię do tego dokumentu.