Nawigacja

2006

  • Nowelizacja Prawa energetycznego z tego roku związana była przede wszystkim ze zmianami, jakie zachodziły w organizacji i funkcjonowaniu sektora gazowego oraz wejściem w życie Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady 1775/2005 w sprawie warunków dostępu do sieci przesyłowych gazu ziemnego. Nowelizacja dodała do kompetencji Prezesa URE obowiązek kontrolowania realizacji obowiązków wynikających z przepisów tego rozporządzenia oraz:
    • zatwierdzanie informacji podawanych do wiadomości publicznej przez operatorów systemów przesyłowych gazowych, o których mowa w art. 6 rozporządzenia, oraz wyrażanie zgody na ograniczenie zakresu publikacji tych informacji,
    • opiniowanie wniosków operatorów systemów przesyłowych gazowych o wykorzystanie przez użytkowników sieci przesyłowych niewykorzystanych zdolności przesyłowych tych sieci w przypadkach, o których mowa w art. 5 ust. 4 rozporządzenia,
    • zatwierdzanie sposobu wykorzystania przez operatorów systemów przesyłowych gazowych przychodów uzyskiwanych z tytułu udostępniania przez nich niewykorzystanej, a zarezerwowanej zdolności sieci przesyłowych.
  • 10 lutego Prezes URE zatwierdził po raz pierwszy Instrukcję Ruchu i Eksploatacji Sieci Przesyłowej (IRiESP) opracowaną przez PSE – Operator S.A., a 21 czerwca ‒ IRiESP w części dotyczącej bilansowania systemu i zarządzania ograniczeniami systemowymi, opracowaną przez OGP GAZ-System S.A.
  • W połowie roku Prezes URE zatwierdził pierwsze Instrukcje Ruchu i Eksploatacji Sieci Dystrybucyjnych, opracowane przez operatorów tych systemów, które zawierały m.in. procedury zmiany sprzedawcy.
  • W listopadzie powołano spółkę PGE-Energia S.A. (szczegółowy wykaz spółek oraz aktywów, które weszły w skład nowoutworzonego podmiotu, podany jest na str. 16 Sprawozdania z działalności Prezesa URE w 2006 r.).
  • Nastąpiło ograniczenie niezależności regulatora. Jak pisał we wstępie do Sprawozdania z działalności Prezesa URE w 2006 r. ówczesny Prezes URE Leszek Juchniewicz:

    Jedną z fundamentalnych cech tej specyfiki jest niewątpliwie niezależność tego organu. Tak się niestety złożyło na przestrzeni lat, iż ulegała ona postępującej erozji, aż do ustawowego zniesienia w 2006 r. jednego z najważniejszych jej atrybutów, jakim była kadencyjność funkcji. Wraz ze zniesieniem kadencyjności, w sposób zasadniczy zmieniono polityczne usytuowanie funkcji Prezesa URE. Uległa ona „zurzędniczeniu”, tj. zagwarantowano jej obsadę przez osoby zakwalifikowane do Państwowego Zasobu Kadrowego.

Data publikacji : 28.03.2022

Opcje strony

do góry