Nawigacja

Masz kłopot z terminowym opłaceniem rachunku za pobraną energię ? - niezwłocznie zgłoś się po pomoc do przedsiębiorstwa energetycznego

W przypadku problemów z terminowym opłaceniem rachunków nie należy zwlekać z powiadomieniem o tej sytuacji przedsiębiorstwa energetycznego.

Przedsiębiorstwa energetyczne wprowadziły z własnej inicjatywy programy służące pomocą w opłaceniu rachunku. Każde przedsiębiorstwo wprowadziło jednak inne rozwiązania, dlatego też należy niezwłocznie skontaktować się z przedsiębiorstwem, z którym odbiorca ma podpisaną umowę sprzedaży czy umowę kompleksową.

Spółki stosują bardzo zindywidualizowane podejście do form i zakresu udzielanej pomocy, która uzależniona jest od aktualnej sytuacji indywidualnego odbiorcy, co wydaje się podejściem jak najbardziej uzasadnionym. Odbiorca może zatem uzyskać pomoc pochodzącą od samej spółki, której ona ponosi koszty, i od spółki współdziałającej z ośrodkami pomocy społecznej - co jest świadczeniem Państwa udzielanym w ramach pomocy społecznej.

Rozwiązania alternatywne

Jednocześnie należy zauważyć, iż brak wniesienia opłaty za pobraną energię elektryczną czy paliwo gazowe może spowodować wstrzymanie dostaw tych mediów, na podstawie art. 6b ust. 1 pkt 2 ustawyPrawo energetyczne.  Niemniej jednak przedsiębiorstwa energetyczne muszą powiadomić na piśmie odbiorcę energii elektrycznej w gospodarstwie domowym o zamiarze wstrzymania dostaw wraz z informacją o możliwości skorzystania z rozwiązań alternatywnych stosowanych przez tego sprzedawcę w stosunku do wstrzymania (więcej informacji: Kiedy przedsiębiorstwo energetyczne może wstrzymać dostarczanie energii elektrycznej?).  

Programy wsparcia dla odbiorców wrażliwych energii elektrycznej

Odbiorca wrażliwy energii elektrycznej i odbiorca wrażliwy paliw gazowych może złożyć do sprzedawcy energii elektrycznej wniosek o zastosowanie programu wsparcia wobec zaległych i bieżących należności za energię elektryczną lub świadczone usługi, zwanego dalej "programem wsparcia", przedkładając kopię decyzji przyznającej dodatek mieszkaniowy w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych (art. 5ga ust. 1 ustawy – Prawo energetyczne).

Wniosek o zastosowanie programu wsparcia może także złożyć do sprzedawcy energii elektrycznej odbiorca energii elektrycznej w gospodarstwie domowym, który jest stroną umowy kompleksowej albo umowy sprzedaży energii elektrycznej, jeżeli ten odbiorca lub członek jego gospodarstwa domowego jest osobą objętą opieką długoterminową domową, w związku z przewlekłą niewydolnością oddechową, wymagającą wentylacji mechanicznej. Do wniosku załącza się kopię kwalifikacji do uzyskania świadczenia w opiece długoterminowej domowej, odpowiadającą wymogom określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 31d ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (art. 5ga ust. 2 ustawy – Prawo energetyczne).

Sprzedawcy energii elektrycznej opracowują program wsparcia, który może obejmować:

  1.  zawarcie umowy w sprawie zaległych i bieżących należności za energię elektryczną lub świadczone usługi obejmującej:
  1.  odroczenie terminu ich płatności,
  2.   rozłożenie ich na raty,
  3.  ich umorzenie lub
  4.  odstąpienie od naliczania odsetek za ich nieterminową zapłatę;
  1.  zawieszenie postępowania egzekucyjnego należności za energię elektryczną lub świadczone usługi;
  2.  inne formy wsparcia stosowane przez sprzedawcę energii elektrycznej.

Sprzedawca energii elektrycznej jest obowiązany do rozpatrzenia wniosku o zastosowanie programu wsparcia w terminie 21 dni od dnia otrzymania tego wniosku i do poinformowania odbiorcy wrażliwego energii elektrycznej, albo odbiorcy, o którym mowa w ust. 2, o zastosowanym rozwiązaniu (art. 5ga ust. 4 ustawy – Prawo energetyczne).

 

Data publikacji : 11.10.2024

Opcje strony

do góry