Kiedy przedsiębiorstwo energetyczne może wstrzymać dostarczanie energii elektrycznej?
Przedsiębiorstwo energetyczne może wstrzymać dostarczanie energii elektrycznej jeżeli:
- odbiorca, który:
a) co najmniej dwukrotnie w ciągu kolejnych 12 miesięcy zwlekał z zapłatą za pobraną energię elektryczną albo świadczone usługi przez okres co najmniej jednego miesiąca;
b) nie ma tytułu prawnego do nieruchomości, obiektu lub lokalu do którego dostarczana jest energia elektryczna;
c) użytkuje nieruchomość, obiekt lub lokal w sposób uniemożliwiający cykliczne sprawdzenie stanu układu pomiarowo-rozliczeniowego;
nie wyrazi zgody na zainstalowanie mu przedpłatowego układu pomiarowo-rozliczeniowego służącego do rozliczeń za dostarczane paliwa gazowe lub energię elektryczną (art. 6a ust. 3 ustawy – Prawo energetyczne),
- w wyniku przeprowadzonej kontroli stwierdzono, że instalacja znajdująca się u odbiorcy stwarza bezpośrednie zagrożenie życia, zdrowia lub środowiska (art. 6b ust..4 ustawy– Prawo energetyczne),
- w wyniku przeprowadzonej kontroli stwierdzono, że nastąpiło nielegalne pobieranie energii (art. 6b ust. 1 pkt. 1 ustawy– Prawo energetyczne),
- odbiorca zwleka z zapłatą za świadczone usługi, co najmniej przez okres 30 dni po upływie terminu płatności (art. 6b ust. 1 pkt. 2 ustawy– Prawo energetyczne).
Powiadomienie o zamiarze wstrzymania dostarczania energii elektrycznej odbiorcy w gospodarstwie domowym
Przedsiębiorstwo energetyczne, któremu odbiorca zwleka z zapłatą za świadczone usługi związane z dostarczaniem energii, powiadamia na piśmie odbiorcę energii elektrycznej w gospodarstwie domowym o zamiarze wstrzymania dostarczania energii elektrycznej, jeżeli odbiorca ten nie ureguluje zaległych i bieżących należności w okresie 14 dni od dnia otrzymania tego powiadomienia albo nie złoży w tym terminie wniosku o zastosowanie rozwiązania alternatywnego w stosunku do wstrzymania dostaw energii elektrycznej stosowanego przez sprzedawcę. Przedsiębiorstwo energetyczne w powiadomieniu, informuje również, że wznowienie dostarczania energii elektrycznej może nastąpić pod nieobecność odbiorcy energii elektrycznej w gospodarstwie domowym w obiekcie lub lokalu, bez odrębnego powiadomienia tego odbiorcy, a także informuje odbiorcę wrażliwego energii elektrycznej o możliwości złożenia wniosku, o zainstalowanie przedpłatowego układu pomiarowo-rozliczeniowego. Urządzenia, instalacje lub sieci odbiorcy energii elektrycznej w gospodarstwie domowym powinny być przygotowane przez tego odbiorcę w sposób umożliwiający ich bezpieczną eksploatację po wznowieniu dostarczania energii elektrycznej, zgodną z odrębnymi przepisami. (art. 6b ust. 3 ustawy– Prawo energetyczne).
Alternatywne rozwiązania w stosunku do wstrzymania dostaw - dot. odbiorców w gospodarstwach domowych
Sprzedawca energii elektrycznej wraz z powiadomieniem, o którym mowa wyżej przekazuje odbiorcy energii elektrycznej w gospodarstwie domowym informację o rozwiązaniu alternatywnym w stosunku do wstrzymania dostaw energii elektrycznej stosowanym przez tego sprzedawcę (art. 6b ust. 3a ustawy – Prawo energetyczne).
Rozwiązanie alternatywne, może odnosić się do źródeł wsparcia w celu uniknięcia wstrzymania dostaw energii elektrycznej, systemów przedpłat, audytów energetycznych, usług doradztwa w zakresie energii elektrycznej, alternatywnych planów płatności, doradztwa w zakresie zarządzania długiem lub wstrzymania dostaw energii elektrycznej na wskazany okres i nie może powodować dodatkowych kosztów dla odbiorców energii elektrycznej w gospodarstwie domowym, którym grozi wstrzymanie dostaw energii elektrycznej (art. 6b ust. 3b ustawy – Prawo energetyczne).
Rozwiązanie alternatywne, stosowane jest przez sprzedawcę energii elektrycznej w stosunku do odbiorcy energii elektrycznej w gospodarstwie domowym na wniosek tego odbiorcy złożony w terminie 14 dni od dnia doręczenia temu odbiorcy powiadomienia o zamiarze wstrzymania dostarczania energii, o którym mowa powyżej (art. 6b ust. 3c ustawy – Prawo energetyczne).
Odbiorca w gospodarstwie domowym może skorzystać raz w danym roku kalendarzowym z rozwiązania alternatywnego (art. 6b ust. 3e ustawy – Prawo energetyczne).
Rozwiązaniem alternatywnym, stosowanym przez wszystkie przedsiębiorstwa energetyczne w stosunku do:
- odbiorcy wrażliwego energii elektrycznej oraz
- odbiorcy energii elektrycznej w gospodarstwie domowym, który jest stroną umowy kompleksowej albo umowy sprzedaży energii elektrycznej, jeżeli ten odbiorca lub członek jego gospodarstwa domowego jest osobą objętą opieką długoterminową domową, w związku z przewlekłą niewydolnością oddechową, wymagającą wentylacji mechanicznej,
jest zakaz wstrzymywania dostaw energii elektrycznej do tego odbiorcy w okresie od dnia 1 listopada do dnia 31 marca oraz w soboty, w dni uznane ustawowo za wolne od pracy w rozumieniu ustawy z dnia 18 stycznia 1951 r. o dniach wolnych od pracy i w dni poprzedzające te dni. W powiadomieniu o zamiarze wstrzymania dostaw energii, o którym mowa wyżej, przedsiębiorstwo energetyczne informuje odbiorcę wrażliwego energii elektrycznej o możliwości złożenia wniosku, o zainstalowanie przedpłatowego układu pomiarowo-rozliczeniowego art. 6b ust. 3d ustawy – Prawo energetyczne).
Wznowienie dostaw
Jeżeli ustaną przyczyny uzasadniające wstrzymanie dostarczania energii elektrycznej, przedsiębiorstwo energetyczne jest zobowiązane niezwłocznie wznowić jej dostarczanie (art. 6b ust. 5 ww. ustawy). Wznowienie dostaw energii elektrycznej będzie wiązało się z koniecznością poniesienia dodatkowej opłaty za wznowienie wynikającej z taryfy za usługi dystrybucji energii elektrycznej przedsiębiorstwa, do którego sieci przyłączona jest instalacja odbiorcy.
Reklamacja dotycząca dostarczania energii elektrycznej
W przypadku zwłoki w zapłacie za świadczone usługi lub za pobraną energię elektryczną, dostarczania nie wstrzymuje się:
- do czasu rozpatrzenia reklamacji dotyczącej dostarczania energii elektrycznej, złożonej przez odbiorcę w gospodarstwie domowym nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania od przedsiębiorstwa energetycznego powiadomienia o zamiarze wstrzymania. Reklamację złożoną w takim trybie przedsiębiorstwo energetyczne jest obowiązane rozpatrzyć w terminie 14 dni od dnia jej złożenia. Jeżeli reklamacja nie została rozpatrzona w tym terminie, uważa się że została uwzględniona (art. 6c ust. 1 i 2 ustawy – Prawo energetyczne);
- do czasu rozwiązania sporu przez Koordynatora do spraw negocjacji działającego przy Prezesie URE, do którego odbiorca w gospodarstwie domowym wystąpił z wnioskiem o rozpatrzenie sporu, w terminie 14 dni od dnia otrzymania od przedsiębiorstwa energetycznego powiadomienia o nieuwzględnieniu reklamacji, o której w punkcie powyżej (art. 6c ust. 3 ustawy – Prawo energetyczne).
Wznowienie dostarczania energii po złożeniu przez odbiorcę reklamacji
Jeżeli przedsiębiorstwo energetyczne wstrzymało dostarczanie energii elektrycznej odbiorcy w gospodarstwie domowym, a odbiorca ten złożył reklamację na wstrzymanie dostarczania energii, przedsiębiorstwo energetyczne jest obowiązane wznowić dostarczanie energii w terminie 3 dni od dnia otrzymania reklamacji i kontynuować dostarczanie energii do czasu jej rozpatrzenia (art. 6d ust. 1 ustawy – Prawo energetyczne).
W przypadku gdy reklamacja na wstrzymanie dostarczania energii nie została pozytywnie rozpatrzona przez przedsiębiorstwo energetyczne i odbiorca energii elektrycznej w gospodarstwie domowym wystąpił do Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki o rozpatrzenie sporu w tym zakresie, przedsiębiorstwo jest obowiązane kontynuować dostarczanie energii do czasu wydania decyzji przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki (art.6d ust. 2 ustawy – Prawo energetyczne).
Powyższe nie ma zastosowania w przypadku, gdy wstrzymanie dostarczania energii elektrycznej nastąpiło: 1) w wyniku stwierdzenia w trakcie przeprowadzonej kontroli, że instalacja znajdująca się u odbiorcy stwarza bezpośrednie zagrożenie życia, zdrowia lub środowiska albo 2) rozwiązania sporu na niekorzyść odbiorcy przez Koordynatora do spraw negocjacji działającego przy Prezesie URE (art.6d ust. 3 ustawy – Prawo energetyczne).
Instalacja przedpłatowego układu pomiarowo-rozliczeniowego
W przypadku wystąpienia przez odbiorcę energii elektrycznej w gospodarstwie domowym (który po otrzymaniu zawiadomienia o zamiarze wstrzymania dostarczania energii, złożył do przedsiębiorstwa reklamację dotyczącą dostarczania energii) z wnioskiem o wszczęcie postępowania przed Koordynatorem ds. negocjacji, albo z wnioskiem o rozstrzygnięcie sporu przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki, przedsiębiorstwo energetyczne może zainstalować przedpłatowy układ pomiarowo-rozliczeniowy temu odbiorcy. Koszt zainstalowania tego układu ponosi przedsiębiorstwo energetyczne (art.6e ustawy – Prawo energetyczne).
Co robić?
- Nie możemy zlekceważyć powiadomienia przedsiębiorstwa energetycznego o zamiarze wstrzymania dostaw energii elektrycznej. Opłaćmy zatem rachunek w terminie dodatkowo wyznaczonym przez przedsiębiorstwo energetyczne.
- Gdy dostawy energii zostały już wstrzymane - niezwłocznie opłaćmy zaległy rachunek i poinformujmy o tym przedsiębiorstwo energetyczne, w takim wypadku wznowienie dostaw powinno nastąpić niezwłocznie. Pamiętajmy jednak, że wznowienie dostawy energii będzie wiązało się z koniecznością poniesienia dodatkowej opłaty.
- Gdy co najmniej dwukrotnie w ciągu kolejnych 12 miesięcy zwlekaliśmy z zapłatą za pobraną energię elektryczną albo świadczone usługi przez okres co najmniej jednego miesiąca - warto jest wyrazić zgodę na zainstalowanie tzw. licznika przedpłatowego i poprosić przedsiębiorstwo energetyczne o szczegółowe wyjaśnienia zasad działania tego rodzaju licznika i posługiwania się kartą do niego.
W przypadku kłopotów w terminowym opłacaniu rachunków warto niezwłocznie skontaktować się z przedsiębiorstwem energetycznym.