Notatka informacyjna dotycząca XI spotkania Grupy Zadaniowej System Operation TF działającej w ramach ERGEG Electricity Focus Group, które odbyło się 27 kwietnia 2006 roku w Brukseli
Na spotkaniu Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki reprezentował jego Społeczny Doradca - Pan Robert Witkowski.
Spotkanie poświęcone zostało koordynacji działań w zakresie zagadnień przewidzianych w rocznym planie pracy ERGEG na rok 2006.
Plan zadań, dotyczących zagadnienia finansowej pewności praw przesyłowych obejmuje:
- ocenę, w jakim stopniu obecnie funkcjonujące prawa do zdolności przesyłowej spełniają kryterium finansowej pewności,
- analizę opcji dla uczynienia ww. praw finansowo pewnymi (wraz z oceną kosztów i korzyści zapewnienia pewności oraz poziomu tej pewności),
- wypracowanie rekomendacji ERGEG w tym zakresie .
Jednakże od początku dyskusji uwidocznił się brak zrozumienia przez uczestników spotkania istoty zagadnienia. Przede wszystkim wyrażono wątpliwość czy mowa o prawach do zdolności przesyłowych w ogóle (w tym kontekście, dla wielu uczestników sens zadania był co najmniej dyskusyjny) czy o prawach do zdolności przesyłowych w wymianie transgranicznej. Przyjęto założenie, że mowa o obu ww. prawach. Trudno określić jednoznacznie, kto powinien ponosić odpowiedzialność finansową za zmniejszenie już przyznanych zdolności przesyłowych – OSP czy posiadacze nabytych praw przesyłowych (np. brokerzy) – oraz w jakim zakresie. Rozwiązanie, w którym OSP ponoszą cały ciężar finansowy odpowiedzialności za niewywiązywanie się z udostępnionych (sprzedanych) praw jest kontrowersyjne, gdyż mogłoby w skrajnych wypadkach doprowadzić do bankructwa operatora. Ponadto w rozwiązaniu takim OSP może świadomie dążyć do zaniżania wolumenu udostępnianych zdolności, ażeby uniknąć ewentualnych odszkodowań w sytuacji niemożności wywiązania się z dotrzymania tego wolumenu. Ustalono, że w zastrzeżonej części strony ERGEG, w obszarze dla grupy System Operation, dodany zostanie katalog z materiałami związanymi z zagadnieniem pewnych praw przesyłowych (firm transmission rights). W czasie do kolejnego spotkania grupy w czerwcu, jej członkowie dostarczą do przewodniczącego swoje przemyślenia związane z tematem. W szczególności konieczne jest nakreślenie głównych przyczyn zajęcia się problemem oraz zarysu najważniejszych rekomendacji.
W skład zakresu tematycznego zadań związanych z zagadnieniami koordynacji wchodzą:
-
sprawdzenie aktualnego poziomu koordynacji między OSP z punktu widzenia prowadzenia ruchu sieci,
-
stworzenie wewnętrznego materiału dyskusyjnego określającego niezbędny poziom koordynacji między OSP w odniesieniu do prowadzenia ruchu sieci własnej lub ruchu linii transgranicznych oraz dla zapewnienia dalszego rozwoju handlu energią elektryczną,
-
identyfikacja wszystkich możliwych przeszkód (w tym np. prawnych) dla osiągnięcia wymaganego poziomu koordynacji,
-
ocena mechanizmów zarządzania wymianą transgraniczną koniecznych dla umożliwiania odpowiedniego poziomu koordynacji oraz jej nadzorowania i zatwierdzania.
Zauważono, że w odniesieniu do identyfikacji możliwych przeszkód „lwia” część pracy przy już przez samych OSP. Przy okazji tworzenia raportów (np. przez UCTE) o niedawnych blackout’ach wykonana została gruntowna praca analityczna. Co więcej przedstawiono szereg wniosków i rekomendacji odnoszących się do zagadnienia koordynacji pracy wzajemnie połączonych europejskich sieci oraz wymaganego poziomu wymiany informacji miedzy OSP. Postanowiono zatem, iż częściowo w swojej pracy grupa będziekorzystać z już istniejących dokumentów, takich jak np.:
-
raport specjalny komitetu UCTE powołanego do zbadania przyczyn blackout’u we Włoszech w 2003 r.,
-
raport NORDEL nt. blackout’ów,
-
raport regulatorów francuskiego i włoskiego nt. blackout’u we Włoszech.
Raporty powyższe oraz inne materiały związane z koordynacją działań OSP zostały umieszczone na stronie internetowej w obszarze członków grupy w nowym podkatalogu.
Tematy omawiane na spotkaniu znajdują się w początkowej fazie, stąd dyskusja na spotkaniu miała bardziej charakter „burzy mózgów” oraz służyła zarysowaniu kierunków działania dla zrealizowania postawionych zadań.
Delegowany zadeklarował aktywny udział w tworzeniu materiału problemowego nt. poziomu wymaganej koordynacji między OSP. Zgłosił się do przeanalizowania samodzielnie dokumentu UCTE nt. blackot’ów we Włoszech w 2003 r. pod kątem rekomendacji, które mogłyby być użyte w dokumencie tworzonym przez grupę System Operation.