Nawigacja

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Notatka informacyjna dotycząca IX spotkania Grupy Zadaniowej System Operation TF działającej w ramach ERGEG Electricity Focus Group, które odbyło się 23 stycznia 2006 roku w Brukseli

Na spotkaniu Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki reprezentował jego Społeczny Doradca - Pan Robert Witkowski

Plan spotkania obejmował następujące zagadnienia:

  1. Wytyczne dobrych praktyk dla integracji rynków bilansujących (GGP for Balancing Markets Integration) – uzgodnienie finalnej wersji dokumentu oraz przekazanie go po spotkaniu pod obrady grupy roboczej (Electricity Focus Group),
  2. Przygotowanie finalnej wersji „Analizy zasad bezpieczeństwa i niezawodności prowadzenia ruchu” (Comparative Analysis of Security and Reliability Rules) w europejskim obszarze synchronicznym,
  3. Zadania grupy zadaniowej System Operation przewidziane w planie prac ERGEG na 2006 rok – rozplanowanie czasowe prac,
  4. Wytyczne zarządzania ograniczeniami przesyłowymi – przebieg komitologii,
  5. Zatwierdzenie programu spotkania, przegląd zadań uzgodnionych do wykonania po poprzednim spotkaniu, zatwierdzenie protokołu z poprzedniego spotkania.

Przygotowywane „Wytyczne dobrych praktyk dla integracji rynków bilansujących” mają odmienny charakter niż opracowanych „Wytycznych zarządzania ograniczeniami przesyłowymi”. Wytyczne dla integracji rynków bilansujących odnoszą do ogólnych założeń i kierunków, w których powinny ewoluować rynki bilansujące i dlatego też mają one charakter doradczy. Nie wskazują szczegółowo, jakie rozwiązania w odniesieniu do mechanizmu bilansowania powinny zostać przyjęte ani też, które rozwiązania są preferowane. Ich celem jest przedstawienie najważniejszych wymagań, jakie powinien spełniać zintegrowany mechanizm bilansujący.

Praca nad tekstem dokumentu zajęła większość spotkania.

Nie omawiano treści tabeli, zwierającej analizę porównawczą zasad bezpieczeństwa i niezawodności prowadzenia ruchu sieci w europejskim obszarze synchronicznym. Oczekiwane jest dostarczenie brakujących danych przez przedstawiciela regulatora irlandzkiego.

Z końcem grudnia 2005 r. miało miejsce spotkanie komitetu działającego przy Komisji Europejskiej w sprawie wdrożenia Wytycznych Zarządzania Ograniczeniami Przesyłowymi (Congestion Management Guidelines) w ramach tzw. komitologii . Regulator brytyjski - Ofgem zgłosił zastrzeżenia do części odnoszącej się do tzw. stałoprądowych linii komercyjnych (merchant lines). Ogólnie 18 uczestników spotkania zgłosiło swoje poprawki. Ostateczny „los” wytycznych będzie zależał od zaplanowanego w najbliższym czasie głosowania.

Zgodnie z zatwierdzonym planem prac ERGEG na 2006 rok grupie System Operation przydzielono 5 punktów zadaniowych:

ESO-1. Zagadnienia: Analiza porównawcza zasad prowadzenia ruchu; dalsza praca i dyskusja na UCTE OH i MLA; zakres i zawartość Wytycznych Bezpieczeństwa i Niezawodności zgodnie z Art.8 Regulacji 1228/2003.

Zadania/wynik prac: Dokument do wewnętrznego użytku ERGEG w formie zestawienia porównawczego zasad prowadzenia ruchu sieci w głównych europejskich obszarach synchronicznych (UCTE, Nordel, UKTSOA, ITSOA, kraje bałtyckie). Dostarczenie rekomendacji dla KE w sprawie przyjęcia 4-tych Wytycznych dot. minimum bezpieczeństwa i standardów prowadzenia ruchu w odniesieniu do użytkowania sieci i prowadzenia jej ruchu.
ESO-2. Zagadnienia: Zagadnienia związane z harmonizacją zasad funkcjonowania rynków bilansujących; doświadczenia z dotychczasowych osiągnięć w tym zakresie oraz wypracowanie rekomendacji dla kolejnych działań.

Zadania/wynik prac: Analiza zakresu, w jakim różnice w sposobie rozwiązywania niezbilansowania w sąsiadujących obszarach stanowią barierę dla handlu lub wpływają na wypaczenie zasad rynkowych. Dalszy rozwój GGP for Balancing Markets Integration. Prowadzenie w imieniu EGREG konsultacji dot. bilansowania i integracji mechanizmów bilansowania. Propozycja dla harmonizacji zasad rynków bilansujących oraz możliwie bardziej oficjalnej (ustawowej) podstawy na poziomie unijnym dla rynków bilansujących.
ESO-3. Zagadnienia: Zarządzanie ograniczeniami przesyłowymi po przyjęciu Congestion Management Guidelines.

Zadania/wynik prac: Zagadnienia związane z wdrożeniem i monitorowaniem stosowania ww. wytycznych.
ESO-4. Zagadnienia: Rozważenie potrzeby ustanowienia praw dostępu do zdolności przesyłowych (umów przesyłowych?) jako finansowo pewne.

Zadania/wynik prac: Wewnętrzne rekomendacje dotyczące oceny zakresu w jakim istniejące prawa do zdolności przesyłowych są finansowo stabilne oraz analiza opcji w tym temacie.
ESO – 5. Zagadnienia: Rozważenie zakresu oraz właściwych metod koordynacji między OSP w celu zapewnienia bezpiecznej, efektywnej ekonomicznie i ułatwiającej konkurencję pracy sieci. Wzięcie pod uwagę informacji, które są wymagane przez OSP zgodnie z uzgodnieniami XII Forum Florenckiego.

Zadania/wynik prac: Sprawdzenie obecnego poziomu koordynacji w odniesieniu do prowadzenia ruchu sieci. Przygotowanie wewnętrznego dokumentu określającego wymagany poziom koordynacji między OSP. Identyfikacja przeszkód dla wprowadzenia koordynacji tam gdzie jest ona potrzebna (np. prawne). Ocena instrumentów zarządczych dla zagadnień współpracy transgranicznej, koniecznych dla prowadzenia nadzoru oraz zatwierdzenia działań koordynacyjnych.

Delegowany przesłał do przewodniczącego grupy swoje uwagi i sugestie zmian w roboczej wersji „GGP for Balancing Markets Integration” przed spotkaniem grupy, zgodnie z ustalonym terminem. Kilka z tych uwag zostało zaakceptowanych i znalazło się w poprawionej wersji tekstu. Najbardziej istotną w opinii przedstawiciela URE jest uwaga w rozdziale dotyczącym „mapy drogowej”: integracja nie powinna prowadzić do pogorszenia funkcjonowania mechanizmów bilansujących w żadnym z obszarów. Szczególnie ważne jest to dla krajów/obszarów gdzie rynki bilansujące nie są jeszcze dobrze rozwinięte i nie oferują uczestnikom rynku wszystkich rozwiązań pozwalających np. na minimalizowanie kosztów uczestnictwa w mechanizmie bilansującym (np. w Polsce nie wdrożono dotychczas rynku intra ani grup bilansujących). Dla obszarów tych integracja mogłaby wymusić konieczność „podciągnięcia się”.

Delegowany brał czynny udział w dyskusji nad wypracowaniem ostatecznej formy „Wytycznych”, poprzez proponowanie innych sformułowań treści tak, aby była bardziej klarowna i zrozumiała w odbiorze.

W tabeli zawartej w „Wytycznych”, dotyczącej koniecznych do publikowania danych rynkowych znajduje się zapis o publikowaniu cen niezbilansowania w celu optymalizowania poziomu niezbilansowania przez zarządzających grupami bilansującymi. Delegowany zgłosił, że zapis ten jest dla niego niezrozumiały. Nie powinno się stwarzać możliwości optymalizowania stopnia niezbilansowania. Prowadziłoby to do sytuacji, kiedy podmiot rynkowy mógłby świadomie nie minimalizować stopnia swojego niezbilansowania wiedząc np. że ceny na rynku bilansującym są korzystniejsze od cen w transakcjach rynkowych. Sytuacja taka stwarzałaby zagrożenie dla bezpiecznej pracy systemu. Uwaga nie spotkała się z aprobatą całej grupy (jedynie przedstawiciel regulatora niemieckiego podzielił zdanie delegowanego).

Delegowany zaproponował odniesienie się w rozdziale „Wytycznych” dotyczącym korzyści z integracji do zagadnienia systemu handlu uprawnieniami do emisji CO2 oraz handlu tzw. „zielonymi certyfikatami”. Ww. rynki będą w sposób odczuwalny oddziaływały na możliwość pozyskiwania energii do celów bilansowania jak również ceny tej energii. W tym kontekście integracja rynków bilansujących jest procesem łagodzącym powyższe skutki, przynoszącym korzyści dla całego zintegrowanego rynku poprzez zwiększenie podaży i tym samym poprawienie warunków konkurencji w obszarze bilansowania. Propozycja ta została odrzucona przez przewodniczącego grupy, który argumentował, że w jego opinii lepiej żeby „Wytyczne” nie odnosiły się bezpośrednio do jakichkolwiek segmentów rynkowych.

Praca nad treścią wytycznych uwidoczniła różnice w podejściu do zagadnienia bilansowania energii elektrycznej. Wynikają one w dużej mierze z różnych doświadczeń z funkcjonowania rynków bilansujących w poszczególnych krajach. Przedstawiciele krajów skandynawskich, w przeciwieństwie na przykład do przedstawicieli francuskiego czy niemieckiego, kładli mniejszy nacisk na zagadnienia związane z nadużywaniem siły rynkowej. Z kolei przedstawicielowi URE trudno było odnieść się do zapisów dotyczących rynku intra, gdyż krajowy rynek energii nie dostarczył żadnych doświadczeń w tym zakresie.

W najbliższym czasie rozpocznie się procedura zatwierdzania „Wytycznych” na kolejnych poziomach decyzyjnych ERGEG. Rekomenduje się, aby przed zatwierdzeniem na poziomie grupy fokusowej oraz zarządu ERGEG poddać treść wytycznych analizie zasięgając opinii uczestników rynku.

Data publikacji : 23.01.2006
Data modyfikacji : 23.06.2006

Opcje strony

do góry