Notatka informacyjna dotycząca drugiego posiedzenia grupy roboczej ds. awarii w systemie UCTE 4.11.2006 r., które odbyło się w dniu 11 grudnia 2006 r. w Brukseli
W spotkaniach Prezesa URE reprezentował p. Robert Guzik z Departamentu Promowania Konkurencji
- Grupa została powołana przez CEER w odpowiedzi na wniosek Komisarza Piebalgs’a, który zwrócił się o przygotowanie niezależnego raportu Regulatorów w sprawie awarii w systemie UCTE. Raport ma być ukończony do końca stycznia 2007 r. W pracach grupy uczestniczą przedstawiciele organów regulacji z krajów należących do UCTE oraz p. Asta Sihvonen-Punkka, która jej przewodniczy. Posiedzenie poświęcone było dyskusji nad wstępną wersją raportu, opracowaną na postawie dotychczas opublikowanych informacji (raport Eon Netz, raport UCTE) oraz danych przekazanych przez poszczególnych regulatorów.
- Ze wstępnych ustaleń, wynika, że bezpośrednią przyczyną incydentu w dniu 4 listopada br. był błąd ludzki operatorów EoN Netz, którzy odłączając jedna linię (o 3 godziny wcześniej niż planowano) nie upewnili się, ze system funkcjonuje z zachowaniem kryterium bezpieczeństwa N-1 (awaria pojedynczego elementu sieci nie powoduje awarii w systemie). Ponadto do rozprzestrzenienia się lokalnego incydentu na obszar całego systemu UCTE przyczynił się brak właściwej koordynacji działań międzyoperatorskich oraz różnice w dopuszczalnych parametrach obciążalności termicznej między sąsiednimi systemami.
- Z punktu widzenia Regulatorów sprawy techniczne są mniej istotne niż wnioski dotyczące koniecznej modyfikacji uregulowań w ramach obowiązujących ram prawnych lub wdrożenia nowych wiążących, jednolitych ram prawnych, których przestrzeganie byłoby nadzorowane przez organy regulacji (albo jednego Regulatora europejskiego). Nie należy przy tym utożsamiać wiążących standardów bezpieczeństwa z Europejskim Kodeksem Sieci Przesyłowej, który to pomysł został przez uczestników spotkania uznany za niejasny i zbyt ogólnikowy.
- Uzgodniono, że raport zostanie przebudowany tak, aby uwypuklić rozdział zawierający rekomendacje.
- Ponadto uczestnicy spotkania wnieśli uwagi do opracowanego w sekretariacie CEER projektu komunikatu prasowego Sir Johna Mogg’a, przewodniczącego ERGEG.
Wnioski:
- Wśród Regulatorów europejskich panuje zgoda, że niezależność OSP jest korzystna dla bezpieczeństwa pracy systemu, ponieważ oznacza większa swobodę w podejmowaniu decyzji, daje bodziec do inwestowania w infrastrukturę (zamiast w inne aktywa) i usuwa konflikty interesów w obrębie grup kapitałowych, zajmujących się np., wytwarzaniem lub obrotem.
- Bezpieczeństwo operacyjne systemu jest trudno utrzymać w warunkach decentralizacji zarządzania (i swobody zawierania umów z OSP).
- Incydent 4 listopada wskazuje na problemy wynikające z braku harmonizacji zasad zarządzania systemami w sytuacjach awaryjnych.
- Automatyka wyłączająca odbiorców (SCO) była decydującym elementem, który uratował cały system UCTE przed całkowitym blackout’em (co ciekawe nie jest ona powszechnie stosowana we wszystkich krajach – np. nie ma jej w Szwajcarii). Jest to bardzo istotne w kontekście obecnie trwających w Polsce „negocjacji” umów przesyłowych między OSP i OSD oraz kwestionowania przez tych ostatnich konieczności instalowania systemów SCO.
Data publikacji : 16.04.2007